Collecting Moments

Live life with no excuses, travel with no regret ! ! !

بندهای غروب برجام در سال 1402 چیست؟/ امسال، سال پهپادی جمهوری اسلامی است

بندهای غروب برجام در سال 1402 چیست؟/ امسال، سال پهپادی جمهوری اسلامی است

برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شامل محدودیت‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای برای ایران بود که آن را بند غروب می‌گویند؛ بخشی از این محدودیت‌ها در تاریخ مهر ۱۴۰۲ (اکتبر ۲۰۲۳) به پایان می‌رسد .

بندهای غروب برجام در سال 1402 چیست؟/ امسال، سال پهپادی جمهوری اسلامی است

فارس پلاس؛ روایت روز – برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شامل محدودیت‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای برای ایران بود. برخی از این محدودیت‌ها تاریخ انقضای معینی دارند که مقامات و رسانه‌های غربی از آن به عنوان بندهای غروب (Sunset Clauses) برجام یاد می‌کنند.

مهر ۱۳۹۴ (اکتبر ۲۰۱۵) روز صفر برجام است. ایران در این روز به طور رسمی توافق هسته‌ای را پذیرفت.

مهر ۱۳۹۹ (اکتبر ۲۰۲۰) یکی از بندهای غروب اجرایی شد و تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران برداشته شد. همچنین ممنوعیت سازمان ملل برای اعطای ویزای کشورهای جهان به اشخاص حاضر در برنامه هسته‌ای، موشکی یا هر صنعت دفاعی ایران در این تاریخ به پایان رسید.

لازم به ذکر است که کلمه خاص اتمام محدودیت در برجام واژه lift است که تفسیر معنایی آن مورد اختلاف دولت وقت ایران و آمریکا بود. آمریکا واژه lift را «پایان موقت/تعلیق» و دولت روحانی آن را «پایان» تفسیر کرده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

Next Post

تماس 10 هزار و 172 نفر با اورژانس زنجان

د آوریل 3 , 2023
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان به دریافت 10 هزار و 172 تماس مردمی از طریق شماره ۱۱۵ طی مدت زمان اجرای طرح نوروزی اشاره کرد و گفت: طی این مدت 3 هزار و 434 ماموریت توسط اورژانس انجام شده است.