وزیر علوم نحوه پرداخت پژوهانه به محققان را تشریح کرد و گفت: دستورالعمل پرداخت پژوهانه تدوین شده تا پرداختها براساس دستورالعمل خاصی صورت پذیرد.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه آموزش php، محمدعلی زلفیگل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امشب در یک برنامه تلویزیونی با موضوع بررسی عملکرد دیپلماسی خارجی تا طرح پژوهانه استادان، ضمن تبریک روز معلم و استاد و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای کشور در تمام عرصهها به خصوص شهید مطهری گفت: در سال ۸۲ از سوی مسوولان دانشگاه تربیت مدرس نامه ای به وزارت علوم زده می شود و در نهایت مصوب می شود که سالانه مبلغ سی میلیون تومان به محققان پرداخت شود که در همان سال هم به برخی دانشمندان یک درصد برتر پرداخت شده، اما قرار بوده شیوه پرداخت مشخص شود اما این اتفاق نیفتاده است. وی با بیان اینکه دانشمندان براساس مقالات بین المللی منتشر شده در مجلات نمایه شده پایگاه های اطلاعاتی دنیا از نظر تعداد ارجاعات به عنوان یک درصد یا ۲ درصد برتر معرفی میشوند، اظهار داشت: با حمایت دولت و سازمان برنامه و بودجه در اواخر سال ۱۴۰۱ اعتباری گرفتیم که براساس آن به حدود ۶ هزار نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاهها پژوهانه پرداخت کردیم، این پژوهانه به دانشمندان یک درصد و ۲ درصد بین المللی پرداخت شد. زلفیگل عنوان کرد: ما برای اعضای هیأت علمی جدیدالاستخدام که در پنج سال گذشته استخدام شدند اعتبار پژوهانه قرار دادیم، این اعتبار برای دانشمندان یک درصد و ۲ درصد برتر هم در نظر گرفته میشود. وزیر علوم اضافه کرد: دستورالعمل پرداخت پژوهانه نیز تدوین شده تا براساس دستورالعمل خاصی این پرداختها صورت پذیرد، برای پایان نامه کارشناسی ارشد و رسالههای دکتری در حوزه فناورانه پژوهانه ویژه در نظر گرفتیم. سعی داریم با توجه به امکانات و اعتبارات خودمان حداقلها را برای پیشبرد تحقیقات محققان فراهم کنیم، هر چند این میزان اعتبار در حد شأن کاری آنها نیست. زلفیگل عنوان کرد: دانشگاههای ما جامع نیست یعنی در فاصله های کوتاه در شهرها چند دانشگاه داریم که بروندادهای پژوهشی آن ها جداگانه مورد محاسبه قرار میگیرد اما در دنیا مثلا دانشگاههای صنعتی یکی هستند و بروندادهای آنها یکسان مورد محاسبه قرار میگیرد؛ به همین دلیل رتبه بندیهای دانشگاههای ما در شرایط دیگری قرار میگیرد، این کار یک عزم فرابخشی میخواهد، ما مفت و مجانی به برخی اعتباراتمان چوب حراج زدیم و به حداقل دستاوردها رضایت میدهیم. وی گفت: من به عنوان سرباز علمی این کشور عرض می کنم که برای ارتقای رتبه بندی دانشگاهها راهکارهایی وجود دارد که باید این کارها را انجام دهیم، شما ببینید که همه دستگاههای ما برای خودشان دانشگاه دارند، در این صورت امکانات هرز میرود ما باید تمام امکانات را مورد استفاده قرار دهیم. وزیر علوم اظهار داشت: امروز جامعه ما از نظر علمی به درجه ای از بلوغ رسیده که داشته ها را کنار هم بریزیم و از امکانات یکدیگر استفاده کنیم تا بهره وری رشد کرده و صرفه جویی جدی انجام شود. زلفیگل درباره مهارت محور شدن دانشگاه ها عنوان کرد: جای بسی افتخار است که وزارت بهداشت ما در بحث مهارت محور شدن بسیار موفق عمل کرده است، من به جامعه پزشکی تبریک میگویم که امروز ما توریست پزشکی داریم، در حالی که زمانی پزشک از کشورهای دیگر میآوردیم. وی افزود: اما ما در دانشگاه های وزارت علوم در کلاس درس آموزش میدهیم اما اگر دانشجوی ما بخواهد در محیط کار کارورزی کند اختیار صنایع و دستگاه ها در اختیار ما هست؟ خیر؛ به این دلیل است که آموزش های ما بیشتر جنبه نظری است. وزیر علوم خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت برای دانش آموختگان طرح میگذارد و افراد در محیط کار واقعی آموزش میبینند اما وزارت علوم چنین اختیاری ندارد، راهش این است که در برنامه توسعه هفتم لایحهای داشته باشیم که در آن منافع صنایع خصوصی و دولتی را به پذیرفتن دانشجویان گره بزنیم تا به صورت قانونی این کار انجام شود، ما راهی جز این نداریم که دست فرمانمان را عوض کنیم. وی اضافه کرد: جوانی به دانشگاه وارد میشود، زمان میگذارد، هزینه از خودش و بیت المال صرف میکند، مدرک میگیرد پس نباید بیکار بماند؛ البته ما مشکل فرهنگی هم داریم و آن این است که هر فردی که مدرک میگیرد به دنبال این است که شغل پشت میزنشینی پیدا کند در حالیکه باید کارآفرینی کنند و در شرکت های دانش بنیان حضور یابند. وزیر علوم خاطرنشان کرد: البته ما نظام ملی نوآوری هم نداریم، من در شورایعالی انقلاب فرهنگی هم گفتم که ما به سند نظام ملی نوآوری نیاز داریم تا بدانیم هر طرحی چه مسیری را باید طی کند که خروجی آن به ثروت برای ملت تبدیل شود. ادامه دارد…