Collecting Moments

Live life with no excuses, travel with no regret ! ! !

سقط یا تولد نوزاد مرده نتیجه کمبود یک ریزمغذی

سقط یا تولد نوزاد مرده نتیجه کمبود یک ریزمغذی

اگر جنینی در رحم مادر میزان مورد نیاز ید دریافت نکند امکان سقط یا تولد مرده این جنین افزایش می‌یابد. ضمن این که کمبود ید در این دوران عوارض جسمی و روانی زیادی برای نوزاد متولد شده نیز به دنبال دارد.

سقط یا تولد نوزاد مرده نتیجه کمبود یک ریزمغذی

به گزارش خبرنگار باشگاه توانا، یُد یکی از ریزمغذی‌های ضروری است که تأثیر بسیار مهمی در کارکرد غده تیروئید و متابولیسم بدن دارد. محققان تاکنون کمبود هیچ ماده مغذی را در جهان مانند ید، فاجعه آمیز نخوانده‌اند. این ماده معدنی مهم از طریق مصرف نمک یددار و تصفیه شده به دست می‌آید. ید در مواد غذایی که روزانه مورد استفاده قرار می‌گیرد به میزان خیلی کمی موجود است. اصلی‌ترین نقش ید شرکت در ساختن‌ هورمون‌های تیروئیدی است. این هورمون‌ها در عملکرد طبیعی مغز و سیستم عصبی، رشد و تکامل جسمی و عصبی، حفظ دمای بدن، تولید انرژی و سوخت و ساز تأثیر می‌گذارند. بدن ما روزانه چه میزان ید نیاز دارد؟  نیاز یک فرد سالم به ید به میزان بسیار کم( 150 تا 200 میکروگرم در روز) است اما همین میزان کم نقش بسیار مهمی در سلامتی دارد. بیماری‌هایی که در صورت کمبود ید به وجود می‌آیند در اثر کمبود ید غده تیروئید نمی‌تواند به اندازه کافی هورمون بسازد و این باعث می‌شود که مشکلات بسیاری برای افراد به وجود بیاید و این مشکلات «اختلالات ناشی از کمبود ید» نام دارد. این اختلالات شامل گواتر، هیپوتیروئیدیسم، کرتی‌نیسم، افزایش احتمال ناباروری، مرگ و میر کودکان، نرمی استخوان، پوکی استخوان، ضعف و تحلیل عضلات، کاهش قدرت ایمنی ، کاهش قدرت انقباضی قلب و تأثیر بر روی بروز انواع سرطان ها در کودکان است. چگونه به بدن خود ید برسانیم؟ غذاهای حاوی ید در طبیعت و اطراف ما بسیار نادر است. رایج‌ترین روش در سراسر دنیا برای تأمین ید مورد نیاز بدن استفاده از نمک یددار و تصفیه شده است. تمام ید مصرف شده به سرعت در روده‌ها جذب می‌شود. باید به این نکته اشاره کرد که میزان نمک استفاده شده باید بسیار کم باشد (کمتر از یک قاشق مرباخوری در روز) چون مصرف نمک بیشتر از مقدار مورد نیاز نیز عوارض بسیار زیادی برای سلامتی دارد.

منابع غذایی حاوی ید غذاهای دریایی مانند صدف‌ها، میگو و ماهی‌ها سرشار از ید هستند. سبزی‌هایی مانند اسفناج، شلغم، جعفری، کاهو، برگ درخت مو  نیز مقدار زیادی ید دارند. از آن جا که اگر فردی بخواهد میزان ید روزانه خود را از محصولات دریایی تأمین کند باید روزانه به طور مستمر بیش از 300 گرم از این مواد مصرف کند، بنابراین نمی‌توان مصرف این مواد را به عنوان تنها راه پیشگیری از کمبود ید توصیه کرد. کلم، نعناع، تربچه، پیازو بامیه دارای مقادیر متوسط ید هستند. لازم به ذکر است اگر میزان ید آب در مناطقی کاهش یابد، مقدار ید سبزی‌ها نیز کاهش می‌یابد. میزان ید در مواد غذایی مانند شیر، تخم‌مرغ و مواد دیگر حیوانی متغیر است و به میزان ید خاک و در نتیجه مقدار ید گیاهانی که حیوانات از آن تغذیه می‌کنند بستگی دارد.  

خطرات جبران ناپذیر کمبود ید در دوران جنینی  اگر جنینی در رحم مادر میزان مورد نیاز ید دریافت نکند امکان سقط یا تولد مرده این جنین افزایش می‌یابد و اگر زنده متولد شود، احتمال ناهنجاری‌های مادرزادی، افزایش احتمال مرگ در دوران نوزادی، اختلال‌های حرکتی وذهنی، کم کاری تیروئید و عقب ماندگی روانی و ذهنی وجود دارد. پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

Next Post

پروژه‌های عمرانی ناتمام سروآباد به همت دولت سیزدهم در حال بهره‌برداری است

پ دسامبر 28 , 2023
فرماندار سروآباد گفت: با همت والای مدیران پروژ‌ های عمرانی سروآباد بعد از سال‌ها توقف اکنون در حال اتمام و بهره‌برداری است.