مدرس ارتباطات در نمایشگاه کتاب گفت: نباید منافع عمومی قربانی منافع تجاری خصوصی در صنعت رسانه شود. البته زمانی که از واژه صنعت برای رسانه استفاده میکنیم.
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا سی و چهارمین دوره از نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران از ۲۰ اردیبهشتماه آغاز شده و تا ۳۰ اردیبهشت ادامه خواهد داشت. امروز همزمان با نهمین روز نمایشگاه کتاب، نشست نقد کتاب «اثر نتفلیکس» با حضور محمدحسن خلعتبری استاد ارتباطات در دانشگاه، برگزار شد. خلعتبری در ابتدای نشست گفت: کتاب حاضر حاوی مسائل امروز ما در ۱۰ سال گذشته آمریکا است. اگر برخی از اسامی این کتاب را تغییر دهیم، به جرأت می توان گفت مسائل ما مشابه آنها است و بخشهایی از راه حلهای ما نیز میتواند مشابه همانها باشد. البته بافت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جوامع با یکدیگر تفاوت دارد اما این تفاوتها لزوماً باعث نفی تشابهات نمیشوند. پلتفرمهای تولید و اشتراک ویدئو بدون شک یک پدیده اساسی در جامعه امروز است. پدر یک خانواده میتواند دغدغه اقتصاد خانواده را داشته باشد؛ برای همین مبلغ اشتراک پلتفرمها برای او مهم است. مادر خانواده نیز دغدغه سلامت مصرف فرهنگی فرزندانش را دارد. پس این پدیده یک امر همگانی است و لازم است درباره آن صحبت شود. از طرفی در زمینه تنظیمگری صنعت رسانه در کشور خلاً نظری داریم. شاید فقط به تعداد انگشتان دو دست اثر خوب در این زمینه داریم. بنابراین مخاطب کتاب حاضر، اساتید دانشگاه هم هستند. مخاطب دیگر آن سیاستمداران و قانونگذاران هستند. کتاب اثر نتفلیکس به خوبی به ما میگوید که مسائل فعلی و آینده ما با سکوها چه خواهد بود. وی با اشاره به چالشهای فرهنگی و اجتماعی موجود در انتشار آثار اظهار کرد: زمانی در جامعه ما فردی از سریالی برای ارتکاب یک قتل الگوبرداری کرده و قتلی خانوادگی با همان مدلی که در آن سریال نمایش داده شده بود مرتکب میشود. این نشان میدهد مسئله جدی است. البته طبیعتاً منظور ما این نیست که این پلتفرم صد در صد در قبال این امر مسئول است و خون آن فرد گردن آن پلتفرم است. طبیعتاً منظورمان این هم نیست که این سکو هیچ مسئولیتی در این زمینه ندارد. حتماً مسئولیت اجتماعی سنگینی وجود دارد. زمانی که نفع تجاری وجود دارد باید مسئولیت اجتماعی هم باشد. مهم است که منافع عمومی قربانی منافع تجاری خصوصی در صنعت رسانه نشود. البته زمانی که از واژه صنعت برای رسانه استفاده میکنیم، طبیعتاً منظورمان نگاه صنعتی و اقتصادی صرف به رسانه نیست و استخدام این تعبیر برای کمّیسازی مسائل و مشابهسازی آنها است. این استاد ارتباطات در دانشگاه با اشاره به اهمیت نگاه به سیاستگذاری رسانه در کشور بیان کرد: نظری وجود دارد که میگوید به جای آن که صرفاً مداخله در صنعت رسانه در لایه محتوایی صرف باشد، میتوان ابتدا اقتصاد فرهنگ را اصلاح کرد. شاید اگر این امر رخ دهد در امتداد آن، وضع فرهنگی نیز بهتر شود. فرهنگ اصیل زمانی میتواند با فرهنگ تجاری رقابت کند که اقتصاد قدرتمندی داشته باشد. امر فرهنگی را میتوان در لایههای غیر فرهنگی اصلاح کرد. برای مثال در مسئله حجاب در شرایط کنونی، یک چادر ساده حدود یک میلیون تومان هزینه دارد و چادری بودن از نظر اقتصادی برای یک خانواده فقیر به صرفه نیست. طبیعتاً منظور از بیان این مثل نگاه سطحی و مبتذل به امر ارزشی نیست، بلکه جلوگیری از نگاه کاریکاتوری و مداخله آکواریومی به مسئله فرهنگی است. پایان پیام/