Collecting Moments

Live life with no excuses, travel with no regret ! ! !

بهره‌مندی 270  کودک مبتلا اوتیسم از خدمات بهزیستی در چهارمحال و بختیاری

بهره‌مندی 270 کودک مبتلا اوتیسم از خدمات بهزیستی در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: هم‌اکنون 270 کودک مبتلا به طیف اوتیسم از خدمات توانبخشی و آموزشی بهزیستی در استان بهره‌مند هستند.

بهره‌مندی 270  کودک مبتلا اوتیسم از خدمات بهزیستی در چهارمحال و بختیاری

علی نصیری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی در ارائه خدمات توانبخشی به افراد با اختلال طیف اوتیسم پیشرو است، گفت: هم‌اکنون ۲۷۰ کودک مبتلا به طیف اوتیسم از خدمات توانبخشی و آموزشی بهزیستی در چهارمحال و بختیاری بهره‌مند هستند.

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری اختلال اوتیسم را یکی از ۶ اختلال گروه اختلالات عصبی رشدی و شایع‌ترین آنها دانست و افزود: نقص پایدار در برقراری ارتباط اجتماعی متقابل و تعامل اجتماعی و نیز الگوهای محدود تکراری و قالبی در رفتار، علایق و فعالیت‌ها از مشخصه‌های بارز اوتیسم است.

وی اضافه کرد: بهزیستی در  راستای توانمندسازی و بهبود کیفیت زندگی افراد دارای اختلال اوتیسم، خدمات مستمر و غیرمستمر از قبیل مستمری ماهیانه، حق پرستاری، کمک‌هزینه درمان، هزینه ایاب و ذهاب، کمک‌هزینه توانبخشی و درمان اختلالات دهانی و بلع و تغذیه و… بر اساس دستورالعمل حمایت‌های مالی ارائه می‌کند.

دوران طلایی تشخیص اوتیسم سن ۲ تا پنج سالگی است

نصیری دوران طلایی تشخیص و آموزش کودکان دارای اختلال اوتیسم را ۲ تا پنج سالگی عنوان کرد و اظهار داشت: اوتیسم اختلال عصبی رشدی است که مهمترین شاخصه آن نقص در ارتباط و تعاملات اجتماعی و بروز رفتارهای کلیشه‌ای و محدود است که بهزیستی جهت جلوگیری از تشدید این اختلال به طور جدی مداخلات بهنگام را پیگیری و به مرحله اجرا درمی‌آورد.

وی توضیح داد: در راستای شناسایی کودکان اوتیسم، سامانه غربالگری و تشخیص اختلال طیف اوتیسم طراحی شده که با نظارت والدین، کودکان ۲ تا پنج سال غربال می‌شوند و یا با مراجعه به یکی از دو پایگاه دائمی غربالگری تحت نظارت سازمان، آزمون تشخیص طیف اوتیسم برای کودکان اجرا می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان گفت: حساس‌سازی و آگاه‌سازی، غربالگری، تشخیص و مداخله (مرکزمحور، خانواده‌محور) از جمله اهداف طرح غربالگری طیف اوتیسم است.

وی ادامه داد: راه‌اندازی سامانه ملی و الکترونیک غربالگری و تشخیص اختلال طیف اوتیسم توسط بهزیستی از اقدامات مهم بهزیستی است که با لینک ثبت‌نام  autism.behzisti.net در راسـتای اجرای برنامه غربالگری، تشـخیص و مـداخله در این اختلال در حال ارائه خدمات است.

نصیری اضافه کرد: در این سامانه امکان اجرای الکترونیک و آنلاین آزمون غربـالگری توسـط خـانواده‌ها و ارجاع به پایگاه‌های غربالگری در صورت نیاز پیش‌بینی شده است.

شیوع اختلال طیف اوتیسم یک نفر در هر ۶۸ کودک است

وی توضیح داد: شیوع اختلال طیف اوتیسم یک نفر در هر ۶۸ کودک برآورد شده است و  علت اصلی اختلال اوتیسم عوامل ارثی و ژنتیکی است و عوامل محیطی نیز در تشدید این اختلال می‌تواند تاثیر داشته باشد.

مدیرکل بهزیستی استان ادامه داد: هم‌اکنون خدمات توانبخشی در مراکز توانبخشی روزانه تحت نظارت سازمان توسط نیروهای متخصص اعم از کادر درمان، گفتار درمان، روانشناس بالینی و مربیان هنری، ورزشی و آموزشی از ساعت هشت صبح تا ۱۳ به کودکان اوتیسم و خانواده‌های آنان ارائه می‌شود.

وی افزود: کودکانی که در مراکز مذکور تحت برنامه‌های آموزشی و توانبخشی قرار می‌گیرند بعد از ترخیص، متناسب با شـرایط، به مهد و مدارس عادی، اسـتثنایی، مراکز توانبخشی حرفه‌ای، کارگاه‌های تولیدی حمایتی و یا مراکز حمایت شده شغلی ارجاع می‌شوند.

پایان پیام/۶۸۰۲۴

دیدگاهتان را بنویسید

Next Post

مدیران برای تحقق شعار سال برنامه‌ داشته باشند/ با شعار سال، شعاری برخورد نکنیم

ش آوریل 8 , 2023
امام جمعه زنجان با بیان اینکه برای تحقق شعار سال، مدیران باید یک برنامه کوتاه مدت به ویژه در بخش تولید داشته باشند و با استفاده از صاحب نظران و تجربه‌های گذشته حداقل یک برنامه میان مدت را هم طراحی کنند.