Collecting Moments

Live life with no excuses, travel with no regret ! ! !

درخشش جوانان شاخصه مهم لیگ‌های تکواندو/ ترسیم تداوم آینده‌ای روشن برای ایران

درخشش جوانان شاخصه مهم لیگ‌های تکواندو/ ترسیم تداوم آینده‌ای روشن برای ایران

لیگ‌های تکواندو مردان و زنان ایران در حالی به پایان رسید که شاخصه اصلی آن درخشش جوانان با آتیه‌ای بود که در صورت تداوم آینده‌ای روشن را برای تکواندو کشور ترسیم می‌کند.

درخشش جوانان شاخصه مهم لیگ‌های تکواندو/ ترسیم تداوم آینده‌ای روشن برای ایران

به گزارش خبرنگار ورزشی آموزش php، برگزاری لیگ در هر رشته ای در صورت رعایت پارامترهای لازم و داشتن آئین نامه ای شفاف و قانونمند می تواند آن رشته را از داشتن تیم ملی قوی و با حضور شایسته ها بی نیاز کند؛ تیمی که بتواند در مهمترین مسابقات بهترین عملکرد را داشته باشد.  به گواه اغلب کارشناسان، لیگ یکی از مهمترین مسیرهای رشد و توسعه یک رشته ورزشی است. تکواندو نیز از این قانون مستثنی نیست، رقابت هایی که چند سالی بود به انزوا رفته و با شیوع ویروس کرونا با سبک و سیاق جدید برگزار شد. سرآغاز پیشرفت لیگ های تکواندو از سال گذشته بود که علاقمندان به تکواندو شاهد رقابت های جذابی بودند، اما در سال جدید می توان موارد متعددی را برشمرد که این پیشرفت شتاب گرفته است. نکته اول و مهم ورود بخش خصوصی و سرمایه گذاری خوب روی تکواندو بخصوص استانی در هر دو بخش مردان و بانوان بود. تاثیرگذاری بخش خصوصی به خوبی در رقابتها قابل لمس بود. کمتر شاهد تیم هایی با نام هیات استانی و شهرستانی بودیم و این خود نوید بخش روزهای خوبی برای تکواندو با جذب بیشتری سرمایه گذاری بخش خصوصی خواهد بود. بخش دیگر این موضوع به رفع موانع آئین نامه ای بود. 

اغلب مربیان و تکواندوکاران سالهای گذاشته از وجود ایراداتی در آئین نامه برگزاری لیگ های تکواندو گلایه داشتند. هر چند معتقدیم که این آئین نامه بازهم اشکالاتی دارد و با بررسی دقیق تاثیر آن در لیگ سال ۱۴۰۱، نیازمند کارشناسی و بازبینی بیشتر است اما تا همین جای کار نیز گام های خوبی برای رفع ابهامات دارد.  مثلا، همین که ثبت قرارداد با مبلغ صفر از بین رفت و برای آن سقف معینی تعیین شد، خیلی از مسائل حقوقی آن و مشکلات تکواندوکاران و باشگاه ها رفع شد. موضوعی که منافع باشگاه، تکواندوکار و بخصوص مربیان سازنده ای که شاگردان خود را به تیم ها تحویل می دادند، تامین شد. در بخش قضاوت داوران هم میدان دادن به داوران جوان یکی از شاخصه های اصلی و مهم بود. تکواندو ایران یکی از کشورهای است که بیشترین داوران بین المللی را در اختیار دارد و خیلی از آنها همه ساله با هزینه های سنگین حضور در کلاس های هماهنگی بین المللی را تجربه می کردند، بدون آنکه حتی برای قضاوت در لیگ دعوت شوند، اما شهرام اربابی به عنوان رئیس کمیته داوران با تغییر رویه داد و با میدان دادن به جوانان مسیر جدیدی در بخش داوری لیگ قرار داد. البته که این مسیر هم چالش هایی داشت، اما در مجموع می توان به آن نمره قبولی داد. ضمن اینکه استفاده از داوران جوان به رویدادهای داخلی ختم نشود و این دست داوران میدان های بین المللی را در خارج از کشور تجربه کنند.

از سوی دیگر مشخصه مهم و بارز لیگ ۱۴۰۱ که باید از آن به عنوان مهمترین موارد نامبرد جوانانی بود که مبارزات خوب و سطح بالایی به نمایش گذاشتند و‌ تا جایی که سه تیم اول جدول با اتکا به همین جوانان رسیدن به سکو را تجربه کردند، اما در میان همه تیم های حاضر باید از تیم «زاگرس جنوبی» یاد کنیم که در واقع پرچمدار میدان دادن به جوانان بود.  بهزداد خداداد دارنده یک مدال طلا و دو مدال نقره جهان که تجربه کار با جوانان را دارد به عنوان سرمربی، تیمی را ساخت که در برابر بزرگان لیگ یک قدم پا پس نکشید و اگر کمی تجربه مبارزه در لیگ را داشتند، قطعاً جایگاه بهتری در لیگ نصیب این تیم نفتی می شد. بدون شک تکواندوکاران جوانی که در چرخه تمرین و مسابقات لیگ صیقل خورده و پیشرفت می کنند، می توانند آینده ای روشن را برای تکواندو ایران ترسیم کنند. جوانانی چون متین رضایی، ابوالفضل عباسی، رضا کلهر و حسین لطفی با ارائه نمایش در خور توجه نوید بازگشت روزهای خوب برای تکواندو را داشتند. از سوی دیگر کادر فنی تیم ملی هم ناظر بر همه مسابقات بود و ثمره این نظارت در مبارزات اردونشینان روی «شی هاپ چانگ» محسوس بود. بحث دیگری که باید به آن پرداخت نتایج کلی مسابقات بود. علی رغم جو سازی برخی که منافع خود را در تکواندو از دست دادند، نتایج پایانی مسابقات در هر دو بخش مردان و‌بانوان نشان از شفافیت مسابقات داشت.  در پایان باید عنوان کنیم که تکواندو حرکت جدیدی را آغاز کرده که پایه و اساس آن را جوانان مستعد و با آتیه تشکیل می دهند. جوانانی که می توانند با توجه بیشتر و البته برنامه ریزی دقیق تر تکواندو را به آنچه خواسته این رشته المپیکی برساند. سازمان لیگ هم باید با برنامه ریزی دقیق تر، رفع نقاط ضعف و البته طراحی یک جدول زمانی دقیق، تاریخ مشخص فصل نقل انتقالات، با در نظر گرفتن برنامه های تیم ملی برای برگزاری لیگ به صورت رفت و برگشت تلاش کند. پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

Next Post

جذب اعتبار ۴۰ میلیاردی برای ساماندهی چشمه آبگرم ایوب در خراسان‌شمالی

ی ژانویه 29 , 2023
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی از جذب ۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی چشمه آب گرم ایوب نبی در شهرستان بجنورد خبر داد.